Wednesday, April 27, 2011

Main Bola ke Main Orang

Sekadar gambar hiasan dari En. Google

Ok...sapa yang aktif bermain bola...pernah tak anda mengasari pihak lawan tanpa niat ketika bermain? maksudnye anda secara tidak sengaja men"tackle" pihak lawan...

Lpas tue pihak lawan mula "Naik angin" dengan tindakan anda dan bergerak ke arah anda dengan aura membunuh yang kuat serta keinginan yang membuak-buak untuk menumbuk anda seperti punching bag...pernah? pernah? klau pernah apa yang anda selalu buat?

Nie ada sikit panduan untuk anda hadapai situasi tersebut:

1) Buat muka tenang sambil meminta maaf dengan ikhlas dan bersalam tangan sebelum penumbuk sampai ke muka korang yang hensem/cantik tue...

2) Klau tak jalan, buat muka ketat dan jika perlu berbalah mulut..pastikan anda tenang dan katakan..."klau main memang biasa la body contact"...

3) Klau badan korang besar bleyla cakap balik "kenapa? sakit ke? nak tambah lagi ke" hehehehe...tapi yang nie tak digalakkan la...

P/S : Main secara FIFA...Fair PLAY....sportmanship tue yang penting..klau kena tackle skit tue buat2 tak tau je la....hehehe..klau ada referee pihak lawan kne la kad..

10 komen:

Cikgu Abah said...

tak pernah kot...sbb saye main dgn sopan...
tak pernah kene terjah sbb sy buat kekasaran...
hahahaha...

Unknown said...

err errr
tak pernah mengasari tanpa niat..sbb tak pernah main bola..hek hek hek

finaz said...

hahaha..aku kasar men bola baling jerk?ahahaha..tue pon depends pihak lawan camno...

izzad said...

@fazil hamid : itu yg kite nak..main secara FAIR PLAY..klau nak sopan lagi main sukan yg bukan "BODY CONTACT"..

izzad said...

@cik aish: bukan dituju untuk bola sepak jer..bola jaring..bola baling pun bley? cik aish main bola aper?

izzad said...

@finaz: yup..tapi kalau bley jangan mulakan yer..nnt ilang ayu cik finaz.. :)

Abang Zam said...

cikgu..saya nak tanya sikit boleh?

rasional kah remaja dasawarsa kini di nasihat dengan petuturan yg kesat, kasar berbanding dgn nasihat bahasa manis & lembut??

bagai mana cikgu?

*kalau boleh, terus ke belog saya ya cikgu
terima kasih

izzad said...

@izzad : abg zam dalah entry nie...lari tajuk nie..tapi takpelah..saya bg pendapat saya yer...

Ok tok soalan abg zam...tentang nasihat...seorang guru adalah model kepada pelajar...guru membuat penilaian kepada pelajar (tingkah laku, exam) ...dan sebaliknya...pelajar juga membuat penilaian kepada guru (tgk perbuatan guru)..

Bila saya kata guru adalah model...semestinya semua perbuatan akan diikuti oleh pelajar..jika guru memberi nasihat secara marah, menengking dan kasar...rasa-rasanya pelajar akan tiru tak?

Rasanya nanti akan keluar dialog nie..."sapa ajar kamu guna kata kesat nie?"...."cikgu kat sekolah pun gune kata kasar,kesat bila marah jadi saya tiru je"...

Bahasa manis & lembut walaupun kurang berkesan tapi ada baiknya digunakan kerana dalam masa yg sama guru mengajar tentang BUDI BAHASA BUDAYA KITA

finaz said...

hehe..pokjak aku sentiasa men clean..kalo org stat pon aku still chill lg sampai la aku rs ilang sabo ye..

izzad said...

@finaz : bagus2..kekalkan ketenangan..pihak yg kalah bila ketenangan diporak perandakan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...