Tuesday, April 5, 2011

PALAPES di hatiku

PALAPES UMS dihatiku.. :)


Nie entry baru dari aku...pasal PALAPES ( Pasukan Latihan Pegawai Simpanan )...
Aku nak share serba sedikit pengetahuan dan pengalaman aku semasa aku dalam PALAPES..

Mana tau ada antara korang yang berminatnak join atau nakpromote kat sedare2 ke..
entry nie pun aku buat atas permintaa pembaca aku yang disayangi...


Bermula dari minat dalam bidang ketenteraan...

Klau boleh gerak nie alangkah bestnyer..hehehe : )


Tok permulaan aku cite skit apa tue PALAPAES yer...

PALAPES singkatan bagi Pasukan LatihanPegawai Simpanan.
Ia dibawah Askar Wataniah ( sukarela)

Aktiviti adalah pada setiap hari minggu..jadi pada korang yang
akan masuk "U" yang ada PALAPES...baik korang join daripada korang dok melepak dalam bilik dok buat lemak kat badan..hehehe..

Tempoh latihan adalah selama 3 tahun...
Ada 3 peringkat...
Tahun 1 : Junior
Tahun 2 : Intermediate
Tahun 3 : Senior
Tahun seterusnya : Leftenan Muda (sukarela)

Keistimewaan : Ditauliahkan oleh Yang Di-Pertuan Agong
Pangkat : Leftenan Muda ( Pegawai)

Kesan : 1) Perubahan fizikal dari kurang cergas kepada sangat cergas.
2) Leadership akan terbentuk dalam diri korang
.3) Keakraban satu squad sangatla kuat.
4) Siapa yang suka kelengkapan tentera..korang akan dibagi peluang untuk pegang dan jika bernasib baik gunakan sekali..

Macam mana nak join? Siapa yang masuk "U" dan buat degree dan ada PALAPES kat situ..joinla..
Aku pun tak sure dah bape banyak "U" yang dah ada PALAPES..

Aktiviti jangan dicitela..klau nak cite kat sini memang tak ckup..jadi buat sesi pengenalan itu je aku share dlu yer..klau nak tau lagi..rajin2 kan usha
blog aku yer...

Sukan pun ada...kalau korang hebat..bola sepak..bola jaring..dan macam2..

Siapa yang minat berkawad...korang akan diajar kawad yang betul

Helikopter pun korang dapat naik tau...( Tapi mase nie die tak terbangla)..hehehe : )


P/S : Minta kebenaran yer squad, aku nak share skit pada orang lain ape tue PALAPES

sape yang rase nak kurus memang digalakkan join yer...: )

Dah baca penat2? tekan je like kat bawah tue...

4 komen:

Cikgu Abah said...

murid A : cikgu askar ke?mmg champion..

finaz said...

hohoho..UPM ade jea palapes tp aku x dpt join..niat dihalang pihak kolj sbb x kasi tuka kolej..huhuhu..

izzad said...

cikgu : ermmmm ( sambil tersenyum )
Murid A : Cikgu askar ke?

izzad said...

NNt ko share la ngan cousin ko ye pinat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...