Friday, April 22, 2011

Mengadu, Aduan, Aduan Rasmi


Assalamualaikum w.b.t,

Apakah perbezaan ketiga-tiga perkara di atas? Sape dapat jawab aku bagi gula2...



Lamenyer pikir...dah dapat jawapan?Belom?..ok..aku bagi masa lagi...


Dah?

Klau belum..tak dapatla gula2 yer..hehehe..:)

OKla..bagi aku..jawapan die camnie...

Mengadu - Dilakukan antara orang2 yg rapat tentang sesuatu yg berlaku...contohnya..pompuan ngan pompuan dok cakap pasal ketidakpuasaan pada pakwe masing2..

Aduan - Dilakukan oleh pembeli kepada penjual kerana ketidakpuasaan tentang barang/produk yang dibeli..tapi semiformal..

Aduan Rasmi - Dilakukan secara rasmi dengan bertulis atas kes2 tertentu..cth: aduan pada polis, aduan dibuat pada pihak2 tertentu kerana layanan yang tidak adil...

Bila buat aduan bertulis pastikan maklumat yg dimasukkan adalah "tepat"

Ok? dah jelas?...so, skang aku nak tanye korang...mane yg korang selalu buat?

a) Mengadu
b) Aduan
c) Aduan Rasmi


Klau aku...aku selalu buat (a) dan (b)....klau dah tak jalan sgt yang (b)...baru aku buat (c)..just my thought...

P/S : Jika kita di pihak yang benar...jangan takut....berani kerana benar, takut kerana salah.

5 komen:

zulkifley said...

i got it..maknanya kita kenalah mengikut cara-cara yg dirasakan berkesan sebelom mengambil langkah drastik dlm membuat aduan..supaya nanti kesan2 sampingan bley dkurangkan..xgitu jak.

izzad said...

@zulkifley: yup..terpulang atas individu masing2 dalam membuat pilihan..jika rasa perlu ambil tindakan drastik teruskan..tapi kena ingat..setiap yg kita buat adalah tanggungjawab sendiri..

finaz said...

aku slalu wat a jea..hehe..

Zainal Abidin said...

Salam..

aku skit ari lagi aku nak buat aduan rakyat plak.........

izzad said...

@zainal : bgus usaha tue zainal...nnt dah masuk jangan lupa inform tau..nak tgk dalam tv :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...